Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

onsdag 31 maj 2017

I stråhatt och sandaler



Svensk försommar i högsommarvärme - en skymt av paradiset - brukar vi helt kort förunnas i senare delen av maj. I år skedde det i helgen som var, tre dagar och sedan över. Temperaturen halverades i ett huj med en grått droppande himmel som inte ens kunde samla sig till ett ordentligt regn. 

Syrenerna som redan tagit ordentlig sats hejdar sig då, hästkastanjerna likaså. Fågelsången inte längre lika hysterisk. Bara de dumma trastungarna hoppar fram ur buskarna som vanligt och parkerar sig mitt framför en som om intet ont fanns här i världen. Som om inte hunden reagerade som det domesticerade vilddjur den är. 

Nej, det visste vi väl: den svenska sommaren är inte att lita på vad värmen anbelangar. Kombinationen av medelhavsvärme och nordisk grönska - för mycket begärt, kan bara njutas på utmätt tid och sedan begråtas. 

Det är efter sådana nyktert melankoliska tankar som reslusten vaknar. Lusten att byta till italienska sommardagar i stråhatt och sandaler, en caffè macchiato på trottoarkanten i en stad med synlig historia, med fri sikt mot en gammal katedral vars inre ger svalka och kanske bjuder på en Correggio som man inte haft en aning om. Strövtåg i en miljö där man hör den vackra italienskan tala(s), ja, jag syftar nu främst på språket.

Det finns flera gamla norditalienska städer som jag ännu inte haft tillfälle att besöka. Parma, Modena, Cremona, med flera. Andra skulle jag gärna återse: Ferrara, Mantova, Vicenza, Bergamo, Padova. I andanom är jag redan på väg.

Ett flyg till Milano. En dryg timmes tågresa och man är där - i stråhatt och sandaler under ett trottoarkafés breda parasoll i Parma. Undrar förresten vad de ger på La Scala i juni månad, och om något rum är ledigt på gamla angenäma Antica Locanda Solferino. I så fall måste finskorna med och Parma får vänta en dag eller två... 

Ta det gärna som ett hot, ni väderprofeter på SMHI! Eller rätta mig om jag har fel.



Bilderna: Ovan: Uppsala. Nedan: Padova. Foto:EJ.

Inga kommentarer: