Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

lördag 28 september 2019

Fjärilsskådande



Den sommar som nu är till ända uppvisade en sällsynt rikedom av praktfjärilar som väckte mitt gamla lepidopterologiska intresse till liv. Även om jag inte längre går omkring med håv gavs många tillfällen att med kamera smyga sig på och fånga dessa graciösa varelser.

Utan att behöva ge sig ut på jakt påträffar man vanligtvis nässelfjäril, påfågelöga, citronfjäril och pärlemorfjäril av de stora färgstarka flygarna. I år har jag (i Uppland där jag finns) sett relativt få exemplar av påfågelöga medan jag däremot aldrig varit med om att ett så stort antal amiraler besökt trädgårdens blommor och fallfrukt som under denna augusti-september. Ibland har det varit sex, sju stycken samtidigt på äppelkalasen.

Förutom dem som syns på bilderna här har jag även sett vinbärsfuks och sorgmantel, den senare rentav inne i stan utanför porten där jag bor.

Givetvis skulle jag gärna ha velat se apollo, mnemosyne och makaon också, men det hade krävt en mer aktivt uppsökande verksamhet. 










Och nu när det är över för den här gången tar jag på nytt fram Inger Christensens "Samlede digte" och läser det enastående verk som sonettkransen "Sommerfugledalen" utgör. 

Sommarfåglar är alltså vad de kallas på danska. Och de femton konstfullt sammanvävda sonetterna slutar med några rader, som fastän blytunga står där framkallade på tunna, sköra vingar:

Hvem er det der fortryller dette møde 
med strejf af sjælefred og søde løgne 
og sommersyner af forsvundne døde? 

Mit øre svarer med sin døve ringen: 
Det er døden som med egne øjne 
ser dig an fra sommerfuglevingen.

Hela denna sonettkrans, ett veritabelt krön i nordisk poesi, finns att läsa här.


Foto: EJ

Inga kommentarer: