Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

onsdag 2 april 2014

Amsterdam, rum för resande



Bland Europas många intressanta huvudstäder har jag en känsla av att Amsterdam är något underskattad. Alltför många betraktar den som främst ett bussresmål för damer med passionerat intresse för tulpaner, alternativt ett paradis för dem som vill röka en braja ifred på någon Coffee Shop.

Intet ont sagt om vare sig mogna damer eller tulpaner, bådadera är som alla vet både förtjusande och kulturellt och kulturhistoriskt betydelsefulla. Jag har själv ännu inte sett fälten i Keukenhof, men vill gärna nästa gång ta bussen dit. I helgen som var kunde jag konstatera att påskliljorna dominerade i själva stan, även om man på blomstermarknaden givetvis kunde köpa tulpaner i tiopack som här hemma  - och dessutom på konservburk! (Öppnas som en burk krossade tomater och innehåller tre lökar att sättas i den medföljande jorden). Vi köpte en med svarta tulpaner, mycket eleganta, fast än så länge endast på bild på burken.


Våren var redan långt gången med flödande sol och för årstiden höga dagstemperaturer. Körsbärsträden i blom och många av magnolians stora vitlysande blad redan utspridda på marken. Från hotellfönstret grönskade träden med stora rosetter snarare än musöron.


Själv tilltalas jag inte bara av de många fina strövområdena i den av kanaler omringade stadskärnan. Amsterdam har ju också ett musikutbud som kan locka en musikälskare att hastigt packa resväskan vilken av årets veckor som helst. I Concertgebouw huserar en av världens allra bästa symfoniorkestrar, och även om operan kanske inte hör till de mest omtalade så bjöd den i varje fall i söndags på en föreställning som tillhör det bästa jag sett och hört på länge. Dessutom finns goda drycker på gamla vackra "bruncaféer" och mängder av restauranger av god klass.



Ja, så finns här förstås några av Europas mest berömda museer också. Det är på sätt och vis uppmuntrande att köerna och trängseln är så stor som den är i Rijksmuseum, Van Gogh-museet och Stedelijk, samtliga vid Museumplein strax norr om Concertgebouw. För flertalet resenärer hör det gudskelov fortfarande till ordningen att lägga in beskådandet av några av konsthistoriens största verk i besöksprogrammet. Bidragande är väl att Rembrandt, Vermeer och van Gogh hör till de mest kända och populära holländarna genom tiderna.



Bland flera andra mindre kända museer upptäckte jag denna gång Tassenmuseum, söder om Rembandtplein, ett museum som är inrymt i en gammal fin våning som delvis fortfarande står möblerad i gedigen borgerlig stil. Permanent finns här en mängd utsökt dekorerade handväskor i de mest skiftande material från flera århundraden ända fram till vår egen tid.


Tillfälligt fanns även en rolig utställning om koffertar, necessärer och resegarderober, som samtidigt berättade kuriosa om resandets historia per båt, tåg och luftskepp. Att det existerat handväskor i glas och att Marlene Dietrich var en av de bemärkta personer som hade råd med en särskild skogarderob är inget nödvändigt vetande, men onekligen en påminnelse om att det alltid funnits olika sorters resor och resenärer.


Att dagens museer vinnlägger sig om pedagogiken är glädjande. Konsten att presentera konsten handlar inte bara om att lära en att se och upptäcka vad som finns i bilden och dess uttryck, utan även blanda det med biografiska fakta och en del tekniska upplysningar i lagom doser. Både det nu efter många års renovering rätt nyöppnade Rijksmuseum och Van Gogh-museet är duktiga på detta.

Sen har vi det här med museishopparna som tenderar att bli allt större och inte bara levererar kort och konstböcker längre. Jag tänkte så här: Vad skulle van Gogh ha sagt om han där i asylen mot slutet av sitt liv fått en vink om vilken enorm succé hans konst skulle få, att så många av hans verk skulle bli emblematiska och ge upphov till all denna kommers?



Foto: EJ. Uppifrån och ned (bilderna är som vanligt klickbara!):
- Interiör från våningen i anslutning till Tassenmuseum (även nederst)
- Från hotellfönstret i The Bridge Hotel: Nieuwe Prinsengracht
- Kanalbild
- Café de Prins
- Café Hoppe
- Tassenmuseum, handväskor
- Tassenmuseum, skokoffert
- Rijksmuseum
- Interiör med utsikt över Herengracht (se överst)

Inga kommentarer: