Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

onsdag 30 december 2020

Bach-trösten och E M Cioran



Jag har under detta års sista veckor publicerat musik främst av de största mästarna - Schubert, Beethoven, Bach, Händel och Mozart. Och jag tänkte avsluta året med fader Bach och en av hans många trösterika kantater: Süsser Trost, mein Jesus kömmt, BWV 151, med Netherland  Bach Society under ledning av Jos Van Veldhoven. 

Särskilt de första tio minuternas sopranaria med vackrast tänkbara sång av Maria Keohane håller för hur många lyssningar som helst. En flöjt, en oboe d´amore och sången mot stråkarnas rogivande bakgrund. En innerlig betraktelse över barnet i krubban.

Ett citat från den nattsvarte pessimisten E M Cioran:

"På en affisch, som vid ingången till en kyrka annonserar Kunst der Fuge har någon skrivit med stora bokstäver: Gud är död. Och detta i samband med den kompositör som bevisar att Gud, ifall hypotesen om hans frånfälle stämmer, kan återuppstå under just den tidrymd det tar att lyssna till den eller den kantaten, den eller den fugan" 
(Ur E M Cioran: Om olägenheten i att vara född, Bonniers 1973, s. 72; översättning av Lasse Söderberg)

Må ett Gott Nytt Bättre År följa på det som nu går mot sitt slut!

6 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Så bra att han sa det, den dystre Cioran, och så sant. Mycket vackert. All stor musik är en oerhörd lättnad i dessa tider, som kan göra vem som helst dyster.

Einar J sa...

Ja, Gabrielle, det är tur att musiken finns! Vi får hoppas på bättre tider så att vi också kan få sätta oss i konsertsalar och kyrkor för att lyssna till den levande framförd.

Patrik E sa...

Min första barockkonsert som körsångare på slutet av 90-talet var Monteverdis Maria Vesper med Maria Keohane som ung och vacker solist. Jag blev knäsvag när hon sjöng Dixit Dominus 1 meter framför mig.

Einar J sa...

Ja, Patrik, det förstår jag. Vilken kombination! Denna underbara sångerska - som jag skamligt nog inte upptäckt förrän på senare tid - och Monteverdis mästerverk.

Patrik E sa...

Jag Toro inte Maria varit så aktiv. Bor på någon gård i Dalarna tror jag att läst någon gång.och det tar mycket tid

Einar J sa...

Synd, i så fall. Men kanske får några dalmasar ibland glädjas åt hennes sång i någon kyrka i hennes egen närhet.