Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

tisdag 1 maj 2012

Uppsala dagen efter



Som motvikt till mitt förra inlägg vill jag publicera några bilder från dagens promenad i solskenet i ett Uppsala som visade sig ha sopat igen de värsta spåren efter gårdagens utomhusröj.


Fyrisån kantas av ungdomar som häckar som sjöfåglar "i den härliga vår, uti vårsolens glans". Kanske är det den där andra mer civiliserade sorten som snabbt återhämtat sig från festen och som lyckas ta vara på dagen även dagen efter.


 Och trädens grönska blir aldrig skirare än i motljuset.
 

Magnolian är redan på väg att blomma ut. Scillan likaså. Det gäller att fånga de blommande dagarna innan allt redan är över.


Barnfamiljerna har tagit över Vasaparken. Synd bara att arboristerna gått alltför hårt åt trädbeståndet. Det lär dröja innan de nyplanteringar som gjorts kan fylla tomrummen.



På Järnvägskaféet gassar solen så starkt att man tror sig förflyttad till sydligare nejder. Bror Hjorts Näckens polska framstår aldrig mer vårkåt än en dag som denna.

Till sist noterade jag en lite udda hälsning från julgranen till den lövsprickande björken här utanför mitt fönster i Vasaparken.



Foto: EJ (Bilderna är klickbara!)

1 kommentar:

Lotta sa...

Hej Einar!

Jag heter Lotta och jag skriver mitt examensarbete om temporär landskapsarkitektur. I min uppsats beskriver jag bland annat Fyrisån och skulle vilja demonstrera den med hjälp av din bild med folk som sitter på bryggan.

Jag skriver alltså och undrar om det är okej att jag använder bilden i mitt examensarbete? I sådant fall kommer den att användas i ett akademiskt sammanhang utan ekonomisk vinning. Uppsatsen kommer att publiceras på Sveriges Lantbruksuniversitets icke-kommersiella hemsida http://epsilon.slu.se. Självklart kommer du att anges som upphovsman till fotografiet.

Det skulle göra mig glad om det var möjligt! Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar Charlotta Löfstedt
Landskaparkitektstudent SLU Ultuna

Svara gärna till min mail:
charlotta.lofstedt@gmail.com