Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

söndag 9 april 2023

Ingvar Hirdwall 1934-2023


Ännu ett tillfälle att minnas och sörja en stor scenpersonlighet som lämnat oss, låt vara med ålderns rätt. Ingvar Hirdwall blev 88 år och ännu i 80-årsåldern stod han på scen och levererade repliker från de riktigt stora dramatikerna - Beckett, Shaw, Pinter, Gogol, med flera - och det med en helt fascinerande närvaro och aldrig sviktande tajming. 

Jag vet inte när jag på allvar upptäckte honom, men det kan ha varit när jag såg honom i tv i "Kejsarn av Portugallien". Jag är tyvärr inte lika flitigt närvarande i teater- som i konsertsalongerna, men jag har under senare decennier försökt pricka in de föreställningar där Hirdwall funnits med i rollistan. Han tillhörde de allra bästa i sitt yrke, och jag visste att han även i en biroll bjöd på den yppersta underhållning man kan tänka sig. En gång efter en föreställning uttryckte jag mig på följande sätt:

"Ingvar Hirdwall, min favoritskådespelare framför andra, är som vanligt lysande och man hoppas varje gång han försvinner ut genom någon dörr att han snart måtte återkomma."

Det är slut med det nu, och det är mycket sorgligt. 

Jag har under årens lopp skrivit några få blogginlägg där hans namn och prestationer nämns. De kan enklast nås genom sökfunktionen i spalten till höger, efter etiketterna.

Bilden: Ingvar Hirdwall i rollen som Burgess i G B Shaw: "Candida", Stockholms Stadsteater, 2014.
Foto: Petra Hellberg, Stadsteatern.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

vi göteborgare har missat honom live

Jenny B sa...

En mycket bra skådespelare. I Kejsaren av Portugallien var han fantastisk, och likaså fantastisk men obehaglig som patriarken i Harold Pinters Hemkomsten. Då och då genom åren såg jag honom och hans lika begåvade hustru själva gå på teaterföreställningar, senast i januari. Vi får vara tacksamma för allt han har gett oss.

Einar J sa...

Ja, Jenny, tacksamhet är just precis vad man känner.
Och, Hannele, även om teater live är bäst, så gjorde han ju intryck på tv och bio också.
Jag kollade nyss - och "Kejsarn av Portugallien" finns faktiskt att se på SvtPlay:
https://www.svtplay.se/kejsarn-av-portugallien