Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

måndag 22 november 2010

Stort i smått

Vem komponerade detta märkliga stycke musik? En sorgesång utan ord som inte ens upptar en hel notsida. Enkel notbild. Djärv harmonik. Till slut en svag och skärande dissonans som upplöses i ett slags förtida intet.

Inte gissar man i första hand på mannen som i vanliga fall behöver det allra storvulnaste operaformatet för att säga sitt. Men Richard Wagner är det likafullt. Och när man spelar det en gång till så hör man det; den som uppfann det berömda Tristan-ackordet röjer sin närvaro.

Mästare behöver ibland stort utrymme, ibland inte. Ibland räcker det även i musikens värld med några få ackord när egentligen varken ord eller toner är tillräckliga. Schmeichelnd - smeksamt - ska det spelas, enligt notbladet, schmeichend (smäktande/trånande) enligt andra uppgifter. Oavsett vilket råder det inget tvivel om vad för slags förlust det handlar om.

Och vem tror ni upptäckte det stora i denna miniatyr om inte en av de allra största pianisterna någonsin! Hör här:

http://www.youtube.com/watch?v=Y-4q1-Ug4n4

PS. Notbilden är klickbar!

7 kommentarer:

Klinkmann sa...

Less is more, förvisso. Fungerar lite som en poplåt, man vill gärna trycka på repeatknappen ...

Einar J sa...

:-)

Inre exil sa...

Oerhört vackert! Och denne Richter, bra att bli påmind om hans storhet. Tack.

Lennart Erling sa...

Inte som kommentar, men jag har förärat dig, Einar, en Cherry on Top Award:
http://langsambloggen.blogspot.com/2010/11/jag-har-skarpt-mig.html

Einar J sa...

Thomas:
Ja, också det är ett intyg på Richters storhet att han inte lämnar någon möda spard att tolka dessa tretton "enkla" takter så som han gör.
Lennart:
Tack! Jag kände inte till denna utmärkelse, men känner mig mycket hedrad!

Klinkmann sa...

Finns elegin på någon skiva med Richter? Har sökt, men inte hittat ...

Einar J sa...

Nej,Sven-Erik, inte heller jag har (ännu) funnit någon skiva med denna inspelning. Såväl detta Wagner-stycke som Richters tolkning av det var tills helt nyligen obekant för mig.