Aldrig tidigare har sista biten från Djurgårdsbron till Berwaldhallen varit så tung att gå som i den iskalla vårvinden första lördagen i april. Men jag höll ut, i vinglig armkrok med ohjälpsamme Mr P, tack vare det hägrande målet och löftet om musikalisk katarsis. Mahler-tvåan än en gång live, det är live den ska upplevas, och så lägligt ett par veckor innan stilla veckan då den livande vårvärmen återkom och körsbär, magnolia och ginst blommade för fullt.
Tänkte på Mahler som under begravningen av dirigentkollegan Hans von Bülow berördes så starkt av Klopstocks psalm om uppståndelsen att det blev förlösande för sista satsens utformning. Han fick mod att fullfölja den naiva tillförsikten i "Urlicht", en av visorna ur folkpoesins Des Knaben Wunderhorn, mod att med Klopstocks ord bejaka tron på odödligt liv: "Uppstå, ja uppstå ska du åter".
Den text som sedan följer är Mahlers egen, där han omväxlande låter alten, sopranen och den stora kören sjunga sig fram till en förtröstan om att inte ha levt och lidit förgäves. Efter hjältens alla plågor och existensiella kval låter han sig övertygas: Det som en gång blivit till måste förgå - men för att återuppstå! Smärtorna och döden betvingas och livet kan blomstra på nytt.
Det är när kören lågmält som ur ett stilla vindbrus förmanar oss att sluta darra av dödsfruktan och sedan med full kraft utropar: Bereite dich zu leben! som det drar ihop sig till ett avgörande. Det gigantiska uppbådet av sångare och musiker lämnar domedagen bakom sig för att i ett av musikhistoriens mest extatiska ögonblick brista ut i jubel över att på svävande vingar - "i ett nu!" - bäras hela vägen hem till Gud.
Redan i den föregående satsens "Urlicht" får altsolisten begråta den mänskliga tillvarons nöd och smärta och yppa sin himmelslängtan:
Jag kommer från Gud
och vill tillbaka till Gud.
Min käre Gud kommer att
ge mig ett litet ljus,
som ska lysa mig in
i det evigt, saliga livet.
Ja vad ska man säga? Mahler testar barnatron fullt ut och låter önsketänkandet kulminera i en förvissning: Dö ska jag för att leva.
Jag tror för min del att symfonins kärna ligger i körens mäktiga "Bered dig att leva!". Det är en maning som kan vara drabbande och giltig såväl för den troende som för den som tvivlar på livet bortom död och grav, både för den som sätter sitt hopp till Guds eviga nu och den som inte tror på annat än den uppfordran man kan uppfatta i dessa ord till att ta vara på sitt liv, att leva med döden i livet så kreativt och autentiskt man kan.
Det är därför denna exceptionella symfoniska upplevelse leder till endera omedelbara ovationer när väl dirigenten slår av det sista utdragna crescendot, eller till lång tystnad tills man hämtat sig och förmår ge uttryck för något av det som väckts till liv inom en. Jag säger det igen: den här symfonin måste upplevas live och i en tolkning som inte väjer för det extrema.
Den här gången var det Sveriges Radios Symfoniorkester, Johanna Wallroth, sopran, Amery Amereau, alt, och den utomordentligt välljudande kören Orfeó Català som under Daniel Hardings ledning bjöd på denna existentiella musikdramatik. Som alltså går under beteckningen "Uppståndelsesymfonin".
Det var en fin konsert, även om jag varit med om än mer överväldigande Mahlertvåor. Det är mycket som ska till när Mahler satsar allt han har av resurser för att låta oss ana något av en triumferande överjordisk salighet mot bakgrund av all världens domsbasuner, nöd och lidande.
Det är omöjligt att inte beröras, och jag tänker mig Mahler med ett memento till alla som inlåter sig med detta verk: Glöm inte att det handlar om att leva och att dö och möjligheten av att betvinga döden! Ingenting mindre!
Vilket kräver att man följer anvisningen inför sista satsen: Wild herausfahrend!
Återstår för var och en att avgöra hur långt det räcker.
Foto: EJ.
(Gunilla Petersén står för översättningen till svenska av Urlicht).
3 kommentarer:
Tak Einar för en fin text. Fasen också att jag inte var där. Mahlers tvåa är ju en absolut älskling bland symfonier. Men jag fick till mig Matteuspassionen en natt i P2. Och därmed var den innerliga påsken firad.
Tack, Gabrielle! Ja du skriver så riktigt om att det är för väl att SR och SVT finns. Men det finns förstås saker som inte ens våra medier fullt ut kan återge, och jag tänker då på konserter med storverken av Mahler, Beethoven, Bach m fl. Det är något alldeles speciellt att få uppleva dem live, även om man givetvis är tacksam för de inspelningar som finns.
Jag minns en påsk för länge sen med Matteuspassionen i St Denis-katedralen i Paris för många år sedan. Den stora katedralen fullsatt. Och slutkörens undersköna dyningar förflyttade hela kollektivet in i något bortomvärldsligt.
Jag förstår. Det närmaste jag kommit detta är nog Verdis och Mozarts Requiem i två av de större kyrkorna i Stockholm. Samt faktiskt också Mahlers etta i Gustav Wasa kyrka, som jag just nu hör i radio. Nu blir det mycket Pärt i just denna kyrka framöver.
Skicka en kommentar