Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

onsdag 24 mars 2021

Adam Zagajewski, 1945-2021

Vi är nog många nu som på nytt plockar fram det vi har av den polske poeten och essäisten Adam Zagajewski. Det är en naturlig reaktion på meddelandet att han dog i söndags, 75 år gammal. 

För min del har någon av hans böcker ofta fått ligga framme närmast läsfåtöljen, redo för öppnande och omedelbar kontakt. Han hör till dem jag oftast konsulterat när behovet av livgivande tankar och iakttagelser gjort sig påmint, en poet som bättre än de flesta förmått beskriva och bejaka livets mångfald, både glansen och mörkret, det gåtfullt ogripbara och tillvaron som ymnighetshorn. 

Han umgicks ju också så otvunget och intressant med den tidlösa konstens och musikens mästare, just så som den gör vars samtliga sinnen är vidöppna och som är införstådd med de konstnärliga uttrycken överlag. Jag tycker så mycket om den där blandningen av minne och vemod, skepsis och livsberusning som finns i hans diktning. Ja, ofta finns där i buketterna av intryck en vardagens återhållna eufori som resultat av den sinnliga uppmärksamheten på enskildheter. 

Jag kan undra varför så många är polacker av dem som skrivit den bästa poesin under min livstid: Zbigniew Herbert, Czesław Miłosz, Wisława Szymborska och Adam Zagajewski. Två av dem fick Nobelpriset men samtliga var värda det.

När jag nu de senaste dagarna läst lite mer än på länge i de böcker av Zagajewski som finns på svenska får jag lust att citera ur var och varannan dikt. Här och nu begränsar jag mig till två dikter ur "Ode till mångfalden"*. I den långa titeldikten står bland annat följande:

"Den som en gång mött 
ironin kommer att brista i gapskratt
under profetens tal, den som en gång
bett en bön inte bara med torra läppar
kommer att minnas ett egendomligt eko
ur en av väggarna. Den som en gång
tigit kommer inte att vilja hålla tal
vid desserten, den som förlamats
av kärlekens slag kommer att återvända till böckerna
med förändrat ansikte.
Framför dig, ensamma själ, ligger
överflödet. Ett par ögon, ett par händer,
tio sinnrika fingrar och
bara ett enda ego, en apelsinklyfta,
yngst i syskonskaran. Nöjet
att höra stör inte synens
nöje, men frihetens rus fördärvar
de övriga blida sinnenas lugn."

Det andra dikten jag vill citera är "Framtiden" som i sin helhet lyder:

"Framtiden finns, men vi vet
så lite om den.
Framtiden lämnar inte flera spår efter sig
än en förnäm dam som tappar 
näsduken i tamburen.
Och vi vet inte vad som hör till den:
syrenkvisten i blomning
rostfläcken på skjortan
eller gryningens gråa intighet."

Nej, spåren in i framtiden låter sig inte heller i Coronatider dechiffreras. Men låt oss ändå hoppas på syrenkvisten.

* "Ode till mångfalden". (Norstedts, 1987. I tolkning av Anders Bodegård och Lars Kleberg.

Foto TT.

Inga kommentarer: