Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

lördag 17 januari 2015

Vårens musikhändelser


                                          

Ljuset varar lite längre om dagarna, tackom och lovom. Ibland bryter den bleka vintersolen igenom och lyser upp det tunna snötäcke som i början av veckan plogades upp mot kanterna och som visserligen sjunkit ihop men ändå blivit liggande, grovkornig och grusig. Tills nu, när blåst och regn förvandlat det mesta till vatten och livsfarliga isfläckar. 

Den gråmulna himlen dominerar. Än så länge vinter och långt till vår när rönn i blomma står. Januaridagar som dessa kan med fördel ägnas åt framåtblickande med kalendern uppslagen. Vilka resor vill man göra? Vilka konserter och andra evenemang borde noteras?

Jag bläddrar i institutionernas programhäften och klickar mig fram på nätet. Från Covent Garden i London kommer en direktsänd opera på bio redan den 29/1 (inspelad ges den ytterligare en gång den 1/2). Det är Umberto Giordanos mest kända opera, "Andrea Chenier", med Josef Kaufmann och Eva- Maria Westbroek i huvudrollerna. På Kungl Operan i Stockholm är jag mest spänd på Gaetano Donizettis "Maria Stuarda", som jag såg för många år sedan på samma scen. Men även Giuseppe Verdis "Otello" borde man nog förse sig med biljetter till.

Mozarts tre sista symfonier, nr 39, 40 och 41, får man i en och samma konsert i Berwaldhallen den 20/2. Det är SRSO under Daniel Harding som får visa att Mozart är en symfoniker som i dessa verk kan mäta sig med vem som helst av de allra största, även den närmast följande giganten Beethoven.

Berwaldhallen ägnar sig också åt opera, om än konsertant. Claude Debussys opera "Pelleas et Melisande" kan man lyssna till i början av mars, med världsartister bland solisterna (Christian Gerhaher och Sir John Tomlison, t ex). Daniel Harding dirigerar. I det här fallet tror jag att man inte missar så mycket utan regi och scenografi, eftersom Debussys opera mera är ett verk för musikaliskt finsmakande än ett dramatiskt allkonstverk.

Som Mahler-entusiast håller jag alltid utkik efter hans namn i programmen. Berwaldhallen har två tillfällen som ter sig lockande, båda i april. Dels "Das Lied von der Erde, med visserligen för mig okända (men säkert kompetenta) solister, återigen med chefsdirigenten Harding på pulten. Dels fjärde symfonin, och då med Kungliga Hovkapellet med Leif Segerstam som gäster i Konserthuset. Elin Rombo är sopransolist. Man får den tredje symfonin av Jean Sibelius på köpet. Dessutom dyker Mahlers första symfoni upp i Konserthuset med tidigare SRSO-dirigenten Manfred Honeck som dirigent (1/4).

Det är jubileumsår för både Sibelius och Carl Nielsen i år, vilket mycket riktigt syns i programmen. När Göteborgssymfonikerna kommer till Konserthuset den 25/4 spelar de Sibelius sjua, och dessutom den grovt underskattade engelske symfonikern William Waltons första symfoni. Dirigent: Alexander Schelling. Under senare delen av april tar man i Konserthuset emot flera svenska och nordiska orkestrar som var och en bidrar till jubiléerna. Nielsens tredje symfoni dirigeras av Nielsen-kännaren Herbert Blomstedt, vår snart 88-årige dirigentnestor. Det sker i Berwaldhallen i slutet av maj, och på köpet får man då en av mina favoritsymfonier över huvud taget: Beethovens sjua.

Den 21/3 kan man ägna ett par timmar av lördagen åt ett av musikhistoriens storverk, nämligen Matteuspassionen av J S Bach. I Konserthuset med Eric Ericons kammarkör.

I Konserthuset spelas även Alban Bergs violinkonsert, "Till en ängel", ett par gånger 18-19 februari. Isabelle van Keulen är solist. Därtill Schuberts nionde symfoni - ett utsökt program som illustrerar den wienska musikens stora spännvidd. En annan lysande violinkonsert, Sergei Prokofievs andra, ges i april, med Dmitrij Sjostakovitj nionde symfoni efter pausen. Patricia Kopatchinskaja heter violinsolisten den gången.

Pianomusiken då? Jo, en recital med kinesiske pianisten Yundi (tidigare Yundi Li) med ett program med enbart Chopin har jag noterat. Lang Lang är ju den mest kände bland kinesiska pianovirtuoser än så länge, men det finns flera som i likhet med Yundi är minst lika bra, och det kommer med all säkerhet att dyka upp flera till de närmaste decennierna. Samtliga ballader och de omistliga 24 preludierna är vad Yundi valt att spela den 29/3.

I UKK (Uppsala Konsert och Kongress) spelar Per Tengstrand sonater av Beethoven den 15/2. I samma konserthus ges också ett par mycket lovande kammarkonserter. Uppsala kammarsolister tillsammans med pianisten Roland Pöntinen spelar Gabriel Fauré och Alfred Schnittke. Faurés andra pianokvintett är fantastisk musik som man sällan får höra live, och Schnittkes motsvarighet har jag över huvud taget inte hört, vilket gör konserten extra spännande.

Gästspel av en stråkkvartett sedan. Den formen hör av någon anledning till den mest exklusiva delen av klassisk musikkonst, av många tyvärr betraktad som någonting alltför svårtillgängligt. Men när man ges tillfälle att lyssna till de världsberömda musikerna i Borodinkvartetten (den 21/3 i UKK) är man dum om man inte tar chansen. Det blir ryskt rakt igenom: Sjostakovitj, Borodin och Tjajkovskij.

UKK gästas också av SRSO och Harding med bland annat Robert Schumann (Ouverture, Scherzo och Finale) och Hector Berlioz (Symphonie fantastiqe) den 9/4.

Sist men inte minst måste jag nämna att Wienerfilharmonikerna kommer till Stockholms Konserthus den 14/6. Dirigent: Franz Welser-Möst. Ännu en violinkonsert - Tjajkovskijs - med Nicolai Znajder som solist, samt Schuberts tredje symfoni och Beethovens tredje Leonorauvertyr utlovas.

Foto: EJ

Inga kommentarer: