Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

måndag 20 februari 2012

Skating in Central Park


Plusgrader. Isväldet är gudskelov på väg att brytas. En annan årstid väntar om hörnet.

Jag lyssnar till pianisten Bill Evans, och letar mig till sist fram till en klassiker som jag glatts åt i decennier nu. Albumet heter "Undercurrent" och innehåller duetter med gitarristen Jim Hall, en musiker med samma lyriska temperament som Evans. Gitarr och piano är vanligtvis en knepig kombination då pianot är så mycket tonstarkare. Men här smälter klangerna samman på ett vidunderligt vackert sätt.

Ett stycke heter "Skating in Central Park" och det finns att lyssna till här. Bärs inte den här musiken som av milda vårvindar så säg? Jag tänker på mitt besök i New York för några år sedan. Det var i skiftet mars-april. Skridskoåkarna fortfarande på plats, lövsprickningen redan igång. Bill Evans sedan många år borta, men tonerna från den här musiken ljöd för mitt inre öra när jag tog sikte med kameran.



Foto: EJ (Bilderna är klickbara).

Inga kommentarer: