Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

söndag 5 oktober 2014

Nobelpriskandidater



Det ryktas att dynamitgubbens årliga pris i litteratur ska tillkännages på torsdag. Eftersom det av någon outgrundlig anledning roar mig att varje år delta i spekulationerna om pristagare gör jag det även i år.

Först och främst min lista över i mitt tycke högst värdiga favoriter:

Peter Handke
Cees Nooteboom
Adam Zagajewski
Milan Kundera
Philippe Jaccottet
Claudio Magris
Olga Sedakova

Bland dessa tror jag att chansen är störst att Nooteboom får det.

Och ja, jag vet att listan är fel, fel, fel - ur alla möjliga synvinklar (nästa bara vita män och alla från Europa och ingen Bob Dylan eller Joyce Carol Oates).

Bland dem som det spekuleras mest kring skulle jag nog som spelare sätta en slant på Assia Djebar. Inte mig emot om det blir hon, och då blir det ju också på en gång bra mycket mindre "fel".

Under alla omständigheter - vem det än blir - är det roligt inte bara att få spekulera utan framför allt att kunna konstatera att god litteratur åtminstone en gång per år står i det massmediala blickfånget världen över.

Inga kommentarer: