Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

söndag 19 maj 2013

Högtstående bondkomik



"Hjälp sökes!" går sedan en tid för utsålda hus på Orionteatern i Stockholm. Föreställningen presenteras av de ansvariga själva på följande sätt:

HJÄLP SÖKES är en nyskriven musikal av Kristina Lugn, Benny Andersson, Björn Ulvaeus och Lars Rudolfsson.
I HJÄLP SÖKES medverkar Johan Ulveson, Sofia Pekkari, Magnus Roosmann och Suzanne Berdino samt två kor, två grisar, en get, en häst, tre hundar och fyra gäss!

Om föreställningen verkligen gör skäl för beteckningen musikal kan väl diskuteras, eftersom det dröjer ett bra tag innan en enda ton sjungs i den sandiga cirkusmanegen. Men ok, sånginslagen ökar efterhand och det som börjar som bondkomiska gräl övergår alltmer i underfundiga texter, talade såväl som sjungna, om två medelålders bondbröders svårigheter att leva ett värdigt liv utan hushållshjälp. Ja, om det nu verkligen är det som fattas.

Kristina Lugn är givetvis som alltid pålitlig i sin svarta humor, och det är som alla vet inte första gången hon utnyttjar kontaktannonsen för sina litterära syften. Hennes egenart ligger till stor del i en eminent förmåga att med lätt hand vrida till alla slags språkliga schabloner, göra dem dubbelbottnade, låta dem landa i en existentiell grimas. "Vi bor i samma ämnesområde" är, apropå inte bara ungkarlsbönders relationssvårigheter, en typisk sådan kristinalugnare som åtminstone får mig att börja moussera inombords. Den här föreställningen är fylld av sådana fempoängare, så textmässigt är den tveklöst gjord för en vuxenpublik. Samtidigt är den till inramning och uttryck en ganska fantastisk blandning av barnteater, bondkomik, cirkus och lättillgänglig (och bitvis mycket vacker och populär) musik av Benny Andersson. Men som sagt, det är Lugns texter som gör den stora skillnaden.

Det är bara att summera och säga att jag hade kungligt, eller kanske snarare folkligt, roligt, att detta helt enkelt är kvalitativt högtstående underhållning genomförd på bästa sätt av både djur och människor.

Foto: Ann Lindén

7 kommentarer:

Sven-Erik Klinkmann sa...

Ett par tv-program från livekonserter med Benny Anderssons Orkester fick mig att reflektera över hur viktig den här musiken tycks vara för en känsla av sammanhållning hos den svenska publiken. Jag vill inte kalla det nationalism eller patriotism, snarare en mer allmän, lite vag men ändå mycket tydlig känsla av att tillhöra det svenska, något som jag som finlandssvensk (i en lätt outsiderposition) uppfattar som en omskrivning av det (oftast) gladlynta, milda, varma och goda (skriver jag utan försök till ironi) som det är tänkt att man ska söka och finna här.

Einar J sa...

En intressant synpunkt, Sven-Erik! Det finns ju en klar folkmusikanknytning i Benny Anderssons musik och - inte minst musicerande. Den har blivit allt tydligare genom åren och i synnerhet med orkestern BAO, där gammal svensk spelmansmusik och modernare dansmusik ingått en framgångsrik förening. Där finns otvivelaktigt en nostalgisk fläkt från förr som kombineras med det ABBA-kapital som givetvis vuxit till en slags nationell stolthet. Se bara på det ABBA-museum som nyligen öppnat i Stockholm.
Vi svenskar är nog ofta lite blinda för den här sortens tillhörighetsfenomen, så länge det inte handlar om mer konkreta yttringar av typen Kalles kaviar.

Sven-Erik Klinkmann sa...

Det fascinerande med Benny Anderssons musik är tycker jag bl a att han är oerhört eklektisk, lånar friskt och skickligt från väldigt många olika håll, skapar därmed en musik som blir platsmässigt lite svävande (speciellt kanske inom Abba-sektorn), gör musik som låter som folkmusik, men ändå har ett tydligt schlager- eller popdrag (på soloskivorna) och nu med BAO musik som alltmer friskt lånar idéer och stämningar från easy listening och soundtracks, speciellt kanske av typen Michel Legrand, Nino Rota, Ennio Morricone.
Det andra draget som inte behöver stå i motsats till denna speciella platslöshet hos popen som ju är ett signum för mycken svensk popmusik, inte enbart Abba eller Benny Andersson, är hans känsla för känsla, om man säger så: det emotionella draget i musiken som är mycket starkt framträdande inte minst i turnémusiken.
Och i botten på nästan allt han gör, förutom de här influenserna, och speciellt den svenska folkmusiken då, finns den anglo-amerikanska populärmusiken, speciellt kanske Beach Boys, amerikansk västkustpop, radiovänlig popmusik över huvud taget. Så ”det svenska” hos BAO är en ganska så blandad historia, vilket gör den så spännande, i varje fall för en finlandssvensk som lätt jämför med finsk schlager och rock som har en helt (nåja, nästan) annan tradition att luta sig mot.
Det finns för resten en annan, mycket intressant europeisk musiker som är väldigt Beach Boys-påverkad, men ändå självständig, liksom jag uppfattar att Benny Andersson är det. Engelsmannen Paddy McAloon med gruppen Prefab Sprout.

Sven-Erik Klinkmann sa...

Apropå Paddy, kolla t ex Sleeping Rough, from den experimentella I Trawl the Megahertz från 2003.
http://www.youtube.com/watch?v=aafUex0ITVk

Einar J sa...

Tack för tipset! Jag påminns om att jag själv är mycket begränsad när det gäller lyssning till populärmusik från de senaste decennierna. Förutom den som man pådyvlas och inte kan undgå, förstås, och som inte alltid är den allra bästa.
Hade aldrig hört talas om Paddy McAlone, men det var en intressant bekantskap i det klipp du hänvisar till.
Beträffande Benny Andersson har han, som du visar, en bredd utöver den där möjligen "svenska" spelmansglädjen som kommer till uttryck i BAO. Musikaler som Kristina från Duvemåla visar väl bäst den eklektiska sida som du talar om.

Sven-Erik Klinkmann sa...

Apropå Paddy McAloon, kände inte till att ett nordiskt jazzband, Milder P S, gjort en skiva med tolkningar av hans musik. Måste skaffas!
Se http://milderps.com/Milder_PS/MILDERPS_-_HOME.html
För rec. av skivan i DN, se http://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/joakim-milder-ps-quoted-out-of-context--music-by-paddy-mcaloon-apartplugged

Einar J sa...

Tack! Ska kolla länken.