Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

lördag 16 juni 2012

Den sista måltiden



Några av världens mest kända bilder är gjorda av Leonardo da Vinci. Mona Lisa, förstås, men också hans bild av ultima cena, eller den sista måltiden, som i grunden präglat vår bild av hur denna första nattvard gick till. Det handlar om den och ett antal oljetryck av den frommaste sorten, sinsemellan mycket likartade och ofta modellerade efter Leonardos verk.

Men givetvis fanns det andra än Leonardo som gav sig i kast med motivet. Jacopo Bassano (1510-1592) hette en, och hans nattvardsbild finns att beskåda i Galleria Borghese. Jag har säkert sett verk av hans hand tidigare, tyckte mig känna igen hans namn, men inte mer än så. Nu slogs jag av vilken briljant bild detta är, med en helt annan och möjligen mer realistisk tolkning av vad som försiggick vid detta religionshistoriska tillfälle.

Titta på lärjungarna runt bordet! Inte verkar det helnyktert precis...Vem som är vem har jag ingen aning om, men Jesus i centrum markerar sin närvaro genom att peka på tallrikens slaktade lammhuvud. I övrigt ser vi ett gäng mycket individuellt porträtterade personer på avskedsparty, en del rätt lummiga, flera ivrigt pokulerande. Snart kommer de att vara utan sin Messias och man undrar hur snacket gick.

Jag lägger ännu en italiensk renässansmästare på minnet - Jacopo Bassano.



Foto (underst: Galleria Borghese): EJ.
(Obs! klickbara bilder!)

2 kommentarer:

Lennart Erling sa...

Namnet Bassano väcker minnet. På väg med bil ner till Padua för några år sedan stannade vi till i konstnärens hemstad, Bassano del grappa. Bl a tittade vi på den berömda bron. Och när jag nu googlar kan jag förflytta mig i realtid:
http://www.comune.bassano.vi.it/Webcam/Ponte-degli-alpini

Einar J sa...

Åh, du har varit på plats i hans hans hemstad! Jag har bara läst om den där berömda bron, och givetvis druckit många varianter av den numera så förfinade drycken som också bär namn av denna ort.