fredag 21 augusti 2015
Några lockande evenemang under hösten
Så här års brukar jag gå igenom mina närbelägna opera-, musik- och teatersceners höstprogram. Utbudet är ju så mycket större än man bara till en bråkdel mäktar med, så det gäller att sovra och gissa sig till vad man med glädje efteråt kan konstatera var värt mycket mer än biljetten kostade.
Om man som jag är Mahler-fantast kan man tidvis överdosera honom, inte tu tal om det. Men nu var det ett tag sedan sist, och jag kommer inte att utebli från Daniel Hardings version av nionde symfonin i Berwaldhallen i oktober. Sakari Orami tar sig an trean med Ann-Sofie von Otter som sopransolist i Konserthuset redan i början av september, och inte heller det tillfället lär jag låta gå mig förbi. I den symfonin finns ju några av Mahlers allra mest hänförande partier.
Beethovens nia ges också i Konserthuset, och det sker alldeles när vi äntrar höstlig oktober. Dirigenten Hartmut Haenchen gästar Filharmonikerna, och bjuder dessutom på ett för mig obekant verk av Bohuslav Martinu: Minne över Lidice.
Vår store svenske dirigent Herbert Blomstedt är still going strong och återkommer till Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester i november med Beethoven och Sibelius, deras andrasymfonier. SRSO har också ett spännande program den 1 oktober med förutom Schuberts stora C-dursymfoni även Carl Nielsens "Pan och Syrinx" och Karol Szymanowskis fjärde symfoni (Sinfonia concertante), som väl egentligen är en pianokonsert. Pjotr Anderszewski sitter vid pianot, så det är verkligen något att se fram emot.
Man kan inte hinna med allt, och ibland kolliderar också attraktionerna. När det gäller körkonserter har Radiokören ett program den 19 september där bland mycket annat den underbara "Mässa för dubbelkör" av Frank Martin ingår.
Kammarmusiken då? Ja en pianofestival 3-6 september i Konserthuset annonseras just nu stort i bland annat DN. Men det jag först och främst inte vill missa är Grogory Sokolovs återkomst med ett Schubertprogram den 25 oktober, som vanligt i Konserthuset. Pavel Haas Quartet spelar Martinu, Dvorak och Beethoven i början av december, även det i Konserthuset.
Uppsala Konserthus har en kammarmusikserie som går vissa söndagar. Den 18 oktober demonstrerar Uppsala Kammarsolister "Fugans konst" med hjälp av Sibelius, Beethoven och Bach. Och den 22 november ger de Mozarts stråkkvintett i c-moll samt ett stycke för bandoneon och stråkkvintett av Astor Piazzola.
Vad opera beträffar så erbjuds stockholmarna bland annat världens två mest spelade operor denna höst. Kungliga Operan har nypremiär på Bizets Carmen och Folkoperan har tagit sig an Verdis La Traviata. Den senare uppsättningen är jag nyfiken på men samtidigt lite orolig för. Det ser av annonseringen att döma ut att vara en satsning på det lite mer spektakulärt nakna och queera, i värsta fall som kompensation för att man inte alltid kan leverera det orkestralt fullödiga på denna scen. Men Folkoperan kan alltid överraska, och jag har sett en del mycket övertygande föreställningar där, även om det var ett tag sedan.
Teater. Dramaten får det nog bli i höst. Två klassiker lockar mig i första hand, dels Aischylos "Den fjättrade Prometeus" i Karl Dunérs regi, dels Friedrich Schillers "Maria Stuart" i regi av Peter Konwitshny. På Stadsteatern ägnar man sig som vanligt i hög grad åt dramatiseringar av romaner. I december är det premiär på P O Enquists "Livläkarens besök", och det kan möjligen bli något sevärt.
PS. Östersjöfestivalen står för dörren. Jag kom aldrig till skott med att boka biljetter i tid till slutkonserten med Arnold Schönbergs fantastiska "Gurrelieder". Det är utsålt sedan länge. Det uppbåd av musiker, körer och solister som krävs för detta verk gör att det hör till ovanligheterna på repertoaren. Och nu meddelar mig festivalen att de generöst erbjuder oss olyckliga att till starkt reducerat pris i stället lyssna till generalrepetitionen lördagen 29/9. Tack för det festivalledningen!
Foto: EJ
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar