fredag 25 maj 2012
Våroffer på Centralen
Jag passerade Centralen i Stockholm igår kväll. En kvart innan Uppsala-pendeln skulle föra mig hemåt stod jag och tuggade på en hamburgare när plötsligt ett avsnitt ur Stravinskijs Våroffer brakade loss trettio meter bort. Ovan att höra annat än popmusik på offentlig plats gick jag för att se om jag verkligen skulle tro mina öron.
Mycket riktigt hade Sveriges Radios Symfoniorkester brett ut sig i centralhallen med trummor, kontrafagotter och hela faderullan. Akustiken förvisso inte den bästa, men den kraftfulla musiken fick väldigt många att stanna och lyssna till de häftiga riffen. Och jag som alltid tänkt att om man vill förföra oskyldig ungdom in i den klassiska musikens värld så ska man ta den med på en konsert med Våroffer eller Beethovens sjua, ja, jag tyckte mig få vatten på min kvarn. Rätt tänkt Mr Harding!
Det var bara det att byggjobbarna samtidigt hamrade på som vanligt i den ändlösa renoveringen av stationshuset. Och typiskt nog tog den korrekta kvinnorösten som påannonserar avgångarna tillfället i akt just i ett dämpat avsnitt. Småleende och beredd på allt lät sig dirigenten inte störas utan viftade oförtrutet vidare. Och när väl musiken återtog sin en gång så råa och revolutionerande kraft så avgick man med segern av pur styrka. Den sinnrika rytmiska kakofoni som ställvis kännetecknar verket var naturligtvis det som bäst gick hem i den här miljön.
Rummet var långt ifrån optimalt, men kanske frälstes några själar till något annat än schlagerfestivalens mekaniska sprattel. Det var väl det som var den goda tanken. Och förklaringen till Daniel Hardings överseende, smått roade leende.
Etiketter:
musik,
Stravinskij,
symfonisk musik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Påminner mig om att jag först hörde Våroffer med just Radiosymfonikerna - som tonåring, i den då nybyggda Sporthallen i Malmberget, någon gång på 1960-talet...
Jo, jag minns ju också det tillfället. Att det sedan var den store dirigenten Sergiu Celibidache som dirigerade gjorde ju inte konserten sämre.
Så här i efterhand har jag förstått att det var han som under sitt chefdirigentskap då på 60-talet ryckte upp SRSO till en rktigt imponerande nivå.
Så visst, kanske var det därifrån både du och jag fick våra avgörande impulser om vad symfoniorkesterkonserten kan erbjuda av häftiga upplevelser.
Kanske är det också därför jag tänker på Våroffer som någonting som kan fånga en ung människas entusiasm för symfonisk musik.
Skicka en kommentar