"I havsbandet" är verkligen ingen lättläst "Hemsöborna" del två, utan snarare en närmast essäistisk roman med uppvisande av författarens gedigna kunskaper i samtida naturvetenskap och filosofi. Det börjar dramatiskt med fiskeriintendenten Borgs stormiga sjöresa ut till yttre skärgården för ett myndighetsuppdrag som kräver att han för en tid inrättar sig på tullinspektörens vindskammare. Redan från början får Borg (i mycket Strindbergs alter ego), trots sitt finbehandskade yttre i skarp kontrast mot sjöbussarna, tillfälle att inge respekt för sitt kunnande genom att ta befälet över den äventyrliga seglatsen.
Beskrivningen av havsmiljön, från fågelliv och strandväxtlighet ända ner i bottenslammet, kräver en tålmodig och intresserad läsare som ivrigt väntar på att de redan antydda motsättningarna till skärgårdsbefolkningen ska blomma ut. Men först ägnas hela det tredje kapitlet åt evolutionistiskt och nietzscheanskt filosoferande där Borgs egen bakgrund samtidigt tecknas. Borg själv framstår snart som både en ytterst sensibel konstnärsnatur och en intelligensaristokratisk övermänniska. Fastän i en helt annorlunda miljö påminner skrivsättet i mångt och mycket om Thomas Manns "Bergtagen". Strindberg älskade skärgården och kan väl då sägas vara havstagen.
Säga vad man vad man vill om August, men att fånga hans encyklopediska ambitioner i en enskild politisk eller annan kategori låter sig inte göras. Här verkar han vara i sitt esse som upphöjd besserwisser, men min preliminära hypotes är att han i grund och botten försöker hantera inte bara sin misogyni utan sin misantropi. Jag läser vidare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar