Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

söndag 21 november 2010

Rösten dold i själen



Ännu hörs havet

I flera nätter har jag nu hört havet
jämnt, fram och åter, längs den glatta sanden.
Ett eko av en röst som dold i själen
återuppstår ur tiden; liksom även
måsarnas trägna klagan: kanske är det
fåglar från tornen, som april har drivit
in över slätten? Förr var du mig nära
tillsammans med den rösten; och jag ville
att nu till dig det också kunde komma
ett minnets eko efter mig från fjärran
som dessa nätters mörka brus från havet.

Salvatore Quasimodo

(Ur Poesie, Italica, 1959, svensk tolkning av Anders Österling)

Foto: E.J. Fotot är taget på Sicilien i oktober 2010.

Inga kommentarer: