Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

torsdag 8 oktober 2015

Nobelpriset till Svetlana Aleksijevitj



Ännu ett bra val av pristagare. Nu får jag en anledning att prioritera en författare jag redan innan dagens tillkännagivande hade tänkt läsa. Jag är den här gången mer än vanligt övertygad om att priset är välförtjänt, trots att jag ännu inte läst henne. När jag hör kännarna av hennes verk beskriva det blir jag förväntansfull, smittad av andras gripenhet.

Allt talar för att Svenska Akademien den här gången stärkt sina kulturpolitiska aktier genom ett val som man nog insåg var förenat med framtida skam om man förbisåg. Litterär dokumentarism eller reportage, vad man än kallar det tycks Aleksijevitjs verk med dess unika omfattning och kvalitet höja sig över de notoriska diskussionsfrågorna om representativitet hit eller dit, geografiskt, könsmässigt eller politiskt.

Inga kommentarer: