Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

tisdag 13 maj 2014

Genuskorrigering


Jag gick med hunden förbi en förskola. Bakom hönsnätet som inhägnade lekområdet stod en pojke i fyraårsåldern och såg bekymrat på mig. Så pass upptagen av sitt bekymmer var han att han inte brydde sig om hunden, som annars barn nästan alltid brukar ställa frågor om.

Han putade med magen och sa: "Jag blev blöt, och byxorna också." På den gula tröjan lyste lerfläckarna. "Har du ramlat", frågade jag. Han nickade.

"Det är nog inte så farligt", tröstade jag, "det torkar snart och mamma kommer säkert att tvätta den".

"Ja, eller pappa".


Inga kommentarer: