Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

tisdag 26 april 2011

Påsken förbi, musiken och värmen består

Påsken är över och försommarvärmen redan här. Tvivlande fixerar jag termometern varje morgon när rullgardinen går upp. Natten kan ha varit kylig, men värmen stiger snabbt och den milda luften bekräftar vad kvicksilvret säger. Våren kom bort, den tycks överrumplad och distanserad, även om trädens lövverk ännu inte nått mer än till det skira stadiet, tack och lov. Det känns som att man måste vara på alerten för att hinna med.

Scillahavet kring rektorsvillan är sedan flera dagar bländande blått i solljuset. På Le Parc sitter folk barärmade vid ölglasen. Det lilla magnoliaträdet ståtar med nyutslagna blommor på sina nakna kvistar, körsbärsträden med heltäckande blomsterskrud.

Holländska jordgubbar säljs i utomhusstånden och barnen fick glasspinnar efter föreställningen om Alfons Åberg, där man försökte driva spökena på flykten med en enkel ramsa. Som om spöken fanns under ljusa varma påskdagar, när små godistiggande häxor är de enda främmande väsen som syns till.

Hemma i fönstret ber hibiscusarna om vatten varje dag och jag måste vinkla persiennerna så att inte flygeln börjar knäppa och knaka i solen. Jag spelar Reinhold Glière (1875-1956), inspirerad av tv-programmet om och med Tomas Tranströmer, där han med sin enda rörliga vänsterhand spelade ett stycke av denne från Tyskland emigrerade ryss med franskklingande namn (han hette egentligen Glier). Jag hade tidigare bara hört en känd hornkonsert av honom, men pianomusiken är inte heller oäven. Hans komponerande var och förblev senromantiskt. Jag läser att den kunde accepteras av såväl tsaren som den sovjetiska konstpolisen, vilket innebar att Glière slapp den förföljelse som drabbade så många andra av hans samtida kolleger. Fastnade nu i första hand för den första av 2 Esquisses, op. 40 och Preludium ur 8 Pièces Faciles, op. 43.

I övrigt har det i musikväg varit mycket av en viss Herrn J S Bach på sista tiden, bland annat i Andras Schiffs tolkningar. Skaffade hans inspelning av partitorna i samband med konserten i Stockholm nyligen, och mezzo hade igår den goda smaken att sända en konsert med honom från i fjol med både partitor och franska sviter. Bland partitorna är mig den fjärde särskilt kär, eftersom dess Allemande och Sarabande hör till min egen repertoar. Jag spelar dem och känner, som Tranströmer med Haydn, "en enkel värme i händerna" (dikten "Allegro" ur "Den halvfärdiga himlen", 1962). "Tangenterna vill. Milda hammare slår./Klangen är grön, livlig och stilla".

Sist men inte minst har jag återvänt till Frank Martin och inspelningen av hans "Golgotha", en modern lyrisk passion i Bachs efterföljd. Meditativ musik byggd på texter av Augustinus och ur evangelierna.

5 kommentarer:

Inre exil sa...

Hej Einar, fick just maj-listan från danska Gyldendals. Tror att detta kan intressera dig:

http://presseservice.gyldendal.dk/BookDetail.aspx?ISBN=9788702115512

Einar J sa...

Thomas!
rtligt tack för tipset! Den Mahler-boken vill jag verkligen ha. En mycket spännande musikolog och författare denne Rasmussen, som tydligen skrivit flera intressanta böcker. Och goda musikessäister växer inte på träd precis.

Inre exil sa...

Just för att de inte växer på träd förvånas i alla fall jag att det tydligen bara är en av hans många fina böcker som översatts till svenska. Mahler är något särskilt och jag ser verkligen fram emot boken, som väl anländer någon gång mot mitten av maj.

Ett tips: handla inte danska böcker direkt från Danmark, det blir onödigt dyrt. De flesta kan man få hos adlibris som numera täcker det mesta av dansk utgivning, med svenska priser och betydligt lägre fraktkostnad.

Inre exil sa...

PS: Jag kollade adlibris, och mycket riktigt har de Rasmussens böcker. Den kommande om Mahler tar de 177 svenska kronor för.

Einar J sa...

Ja, jag har också kunnat konstatera att ad libris har en förvånansvärt god täckning, och att de dessutom är billiga.
Det enda som bekymrar är förstås att bokhandeln som fysiskt rum snart inte har minsta chans mot nätbokhandeln.
Men å andra sidan får den traditionella bokhandeln skylla sig själv, för de böcker vi nu talar om kan/vill de ändå bara saluföra på beställning. Och då kan man förstås lika gärna beställa själv - till billigare pris.
Tyvärr finns det nog ingen lösning på detta problem.
Jag har i alla fall ställt mig på "bevakning" till Mahler-boken och ser fram emot att få läsa den.