tag:blogger.com,1999:blog-6974260674705699396.post7203394654275868246..comments2024-03-28T10:01:57.567+01:00Comments on RAPSODI: TenorenEinar Jhttp://www.blogger.com/profile/04018137774625557940noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6974260674705699396.post-11820137572510423372011-02-03T20:06:21.103+01:002011-02-03T20:06:21.103+01:00Artikulation i samband med språk och språkmelodi, ...Artikulation i samband med språk och språkmelodi, ja, och i sångsammanhang brukar ju detta jag kallade föredrag också beskrivas i termer av frasering. Vilket är en mycket viktig del av all ädel sångkonst, från Frank Sinatra till Jussi Björling, för att nämna ett par av de tydligaste exemplen på det området.Einar Jhttps://www.blogger.com/profile/04018137774625557940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6974260674705699396.post-7005506930735757902011-02-03T08:24:54.492+01:002011-02-03T08:24:54.492+01:00Sitter just nu som kulturforskare och funderar på ...Sitter just nu som kulturforskare och funderar på skillnaden mellan begreppen röst och artikulation (i ett helt annat sammanhang än detta, närmare bestämt ett forskningsprojekt om det svenska i Finland). Tror att den distinktionen också är viktig här. Det du kallar föredraget är som jag ser det i hög grad en fråga om artikulation. Och artikulation är nånonting annat och kanske mer specifikt än röst. Skönheten, behaget, övertalningsförmågan sitter alltså inte "bara" i rösten, i klangen som sådan, utan också i något annat, något som på produktionsnivån motsvarar inlevelsen, tolkningen, förståelsen, någonting som s a s gör rösten, i detta fall Jussi Björling, till också ett lyssnande och tolkande subjekt.Klinkmannhttps://www.blogger.com/profile/14799229332151583754noreply@blogger.com