tag:blogger.com,1999:blog-6974260674705699396.post1427179873675128242..comments2024-03-28T23:44:29.235+01:00Comments on RAPSODI: ÅterkomsterEinar Jhttp://www.blogger.com/profile/04018137774625557940noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6974260674705699396.post-55366567316820406312014-02-12T09:28:46.838+01:002014-02-12T09:28:46.838+01:00Tror att du kunde finna filmen intressant, Sorrent...Tror att du kunde finna filmen intressant, Sorrentino är oerhört skicklig på att använda musik både som stämningsskapare och inte minst för att ge rytm också åt bildberättandet. Sven-Erik Klinkmannnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6974260674705699396.post-63415883318503445492014-02-11T23:38:05.907+01:002014-02-11T23:38:05.907+01:00En film som jag ännu inte sett, men förstår att ja...En film som jag ännu inte sett, men förstår att jag borde se. Och då inte främst för musikens skull.<br />Även om de flesta av dessa postminimalister inte hör till mina favoriter är det alltid intressant att se hur en skicklig filmregissör använder sig av musik i sitt filmskapande.Einar Jhttps://www.blogger.com/profile/04018137774625557940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6974260674705699396.post-63463012892492512152014-02-11T10:51:51.163+01:002014-02-11T10:51:51.163+01:00Apropå film och musik, Paulo Sorrentinos nya, intr...Apropå film och musik, Paulo Sorrentinos nya, intressanta take på Roms "dekadenta överklass", i La Grande Bellezza, innehåller en hel del spännande musik, dels häftig euro-disco för partyscenerna, dels en "klassisk" musik för de mer meditativa avsnitten, ofta sjungen av körer, och skriven av tonsättare som Vladimir Martynov, John Tavener, Arvo Pärt, David Lang. Alltså ett slags post-minimalism eller vad man ska kalla det. Musik med en sakral klang, om än kanske endel skulle kalla den pastischartad. Sven-Erik Klinkmannnoreply@blogger.com